Deutschland, ein Frühlings-, Sommer-, Herbst- und Winterdesaster

Tempranillo, Sonntag, 13.10.2019, 14:08 (vor 270 Tagen) @ Tempranillo1767 Views

Charles Rosen: More than any other famous composer, Mozart arouses not just admiration but envy. Brahms once called him the greatest disaster that can happen to another composer. Debussy, in his combat against the mainstream Teutonic tradition, said that it was a pity that Mozart wasn’t French, because he would be worth imitating.

https://www.nybooks.com/articles/2006/05/25/mozart-at-250/

Ein Desaster, daß nur Juden, sogar solche aus New York, Zusammenhänge erkennen, und die Deutschen, für die das am wichtigsten wäre, in transatlantischer Verblödung und Vertierung vor sich hinfaulen.

Charles Rosen, great and intelligent as ever:

The only important omission in his admirable book is revealed by his comment on the two versions of Don Giovanni, the first for Prague in 1787, the second for Vienna a year later. The new singer for Don Ottavio in Vienna could not sing the difficult aria “Il mio tesoro” in the second act, and Mozart wrote a new and simpler one for him in the first act, “Dalla sua pace,” and composed a virtuoso aria for Donna Elvira, “Mi tradí,” to replace the brilliance of the tenor’s own. Rushton comments: “Any sentimental attachment to first thoughts (Prague) comes into conflict with the excellence of Elvira’s new scena.” However, in the Prague version, Donna Anna’s tremendous call for vengeance on the murder of her father is followed at once by the scene with Don Giovanni’s so-called “Champagne” aria, a celebration of debauchery, making a grand effect with a dramatic contrast of tonalities. In the Vienna version, “Dalla sua pace” damps down the contrast.

Rushton does not adequately consider how Mozart constructed his operas with startling changes of action musically rendered by dramatic changes to harmonically distant keys, and the way that the occasional incoherence of the libretto is offset by the impression of logic given by the music. Rushton claims that Mozart was “no reformer,” and this is true in the sense that he belonged to no official, dogmatic movement…

In Mozarts fehlendem Dogmatismus, also Realismus und Ehrlichkeit, liegt etwas fundamental Undeutsches und ein durch nichts und niemanden zu überbrückender Gegensatz zu verlogenen Stinktieren und metaphysischen Geschichtswichsern wie Oswald Spengler.

Realistisch und fast schon zynisch, wie Elviras Naivität ausgenutzt und subtil verhöhnt wird:

https://www.youtube.com/watch?v=6lEL0mdEjlg#t=89m29s

Debussy, in his combat against the mainstream Teutonic tradition, said that it was a pity that Mozart wasn’t French, because he would be worth imitating.

Französisches ist es wie Italienisches wert, imitiert zu werden, Angloamerikanisches taugt höchstens dazu, sich damit den Arsch abzuwischen.

Was machen die heutigen Deutschen? Mit unfehlbarer Instinktsicherheit entscheiden sie sich für das maximal Falsche, Abartige und Ekelhafte, obwohl sie nur an Friedrich II. und Sans Souci denken müßten, um zu merken, daß mit ihrer Orientierung etwas nicht stimmt.

Tempranillo

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*Die Demokratie bildet die spanische Wand, hinter der sie ihre Ausbeutungsmethode verbergen, und in ihr finden sie das beste Verteidigungsmittel gegen eine etwaige Empörung des Volkes*, (Francis Delaisi).


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